ŞUBAT 2016

Sevgili Meslektaşlarım, Değerli Muhasebe Ailesi,

28 Ocak Perşembe günü Ankara da 76. Başkanlar kurulu toplantısını yaptık ve akşamında 71 Oda Başkanı ve Türmob Genel Başkanı yönetim kurulu üyeleriyle Maliye Bakanı Naci AĞBAL’ı ziyaret ettik. Bu randevunun aslında arka planındaki küçük notlardan bahsetmek ve değerlendirmek istiyorum. Konumuz yine usül incelemeleri. 2013 yılında yönetime geldiğimizden bu yana sürekli vurguladığımız usul incelemeleri mantığı çerçevesinde durumu bir kez daha gözden geçirmek istiyorum.

Değerli arkadaşlar, bir kabuk kırılmasından bahsederek geliyoruz. Vergi toplama, muhasebe bu konulardaki kamu otoritesi ve yasa koyucunun görüşleri bunları her defasında hatırlatmamıza rağmen henüz yeterli farkındalığın oluşmadığını gördüğümüzden kaygılıyız. Bizlerinde belki istediğiniz çözümleri, üretemediğini düşündüğümüz yoğun iş programı, iş takvimi var, ama buna rağmen karşımızda nasıl bir durum oluştuğunu yaptığımız işin hangi noktalarda olduğunu gözetmek konusunda lütfen hassasiyet gösterelim.

Usul incelemeleri konusu yavaş yavaş yaygınlaşan hepimize mutlaka gelecek yeni bir vergi toplama biçimi olmuş durumda. 2 fayda bekleniyor.

1 – vergide yeterli bulunmayan tahsilat veya tahakkuk performansını cezalandırmalar yoluyla nakde taahhüt etmek

2 – Usül incelemeleri sayesinde muhasebe kayıtlarında oluşan eksiklikleri tespit etmek suretiyle meslek mensuplarına yeni düzlemde bu eksik hataları yapmamayı önemli kılarak aynı zamanda uyarıcı olmak.

Meslek mensuplarının kayıt usul ve esasları üzerinden sonuçta yurttaş nezdinde eksiklik görülmesine sebep olacak bu yönteme karşılık, yöntemin kendisine itiraz hakkım saklı kalmakla beraber, bir gerçeklik olarak meslek mensuplarının bu konuda duyarlı olmasını sağlamak istiyoruz.Şu anda gelir vergisi kanunu değişiyor, vergi usul kanunu somutlaşıyor, değişecek torba  kanunlar içinde meslek yasamızda değişiklikler planlanıyor. Biz bunları Ankara’ya gidip geldiğimizde sizden bir parmak yukarıda hissediyoruz. Başımıza gelecekleri bunun yaratacağı süreçleri düşünüp sizleri daha fazla hareketlendirmek istiyoruz. Görünen o ki bu usül incelemeleri vasıtasıyla yapılacak incelemelerde değerli meslek mensuplarının kendilerinin değil, (hiçbir meslek mensubunun kendi kusuru olduğu iddiasını hiçbir zeminde kabul etmem.)

Ekonomik ortamın ve piyasanın yarattığı sonuçların tezahürü noktasında, sonuçları noktasında gelişen bir durumun bedelini ödetmek istemediğimizden mücadele ediyoruz.

Yasal anlamda bu konudaki sorumluluklarımızın her iki kanunda da çok görünür olması koşuluna getirmek istiyoruz. Sorumluluğun belirlenmesinde o suçu bizzat işleyen bir muhasebeci meslek mensubu olması, bizzat örgütleyicisi, organize edicisi olması noktasında minimize etmeye çalışıyoruz. Baskımızı bu yönde kuruyoruz. Bunun dışındaki kavramlar bulanık. Yani nerede sorumluyuz ne kadar sorumluyuz tartışmasını belli bir yere getirmek istiyoruz ki o da artık kriminal bir suç halini aldığı yerdir, meslek mensubu suçu değil.

 8.000 tl yi aşan fatura müfettişlerin nezdinde 8.000 tl aşacak cari hesap bankadan geçmeli, geçmemiş yaz 1.500 tl Ba-Bs de 4.850 tl yerine 4.500 tl bildirilmiş ya posta da kaybolmuş ya başka bir şey olmuş,sonra gelmemiş 350 tl lik fatura için toplamda  yaz 1.500 tl. bunları alt alta topladığımızda ciddi yekunlar yapma sıkıntısı olduğu gibi usul incelemesinin bir adım daha evirildiği bir yerde yaptığınız her muhasebe yevmiye kaydındaki kusura da yaz 1.500 tl . Biz şunu biliyoruz.102 hesabı olmayan bilançolar, mizanlar var,103 işlenmeyen var, değişik gerekçelerle oluyor bunlar ama topu bize atıyorlar. Muhasebeciler yapmıyorlar oluyor. İyi de adam faturasını getirmiyor. 8.000 tl ödemeyi bankadan yapması gereken mükellef yapmıyor. Kirasını bankadan yatırmıyor. Sistemin arızalarını bize yüklemeye çalışıyorlar. Biz bu yükü dediğimiz gibi yasal sorumluluk konusunda minimum noktaya getirmeye çalışıyor mücadele veriyoruz.

Sevgili arkadaşlar, bizim dayanışma çemberini daha da büyütmemiz lazım, özellikle gerçek kişi bilançolarda şöyle bir genel hava var,sanki bilanço değil defter olarak onun için yapılan yevmiye kaydı hükümsüz yapılmasa da olur. Bu ruh halinden acilen çıkmamız lazım.Bilanço usulü muhasebe uyguladığımız tüm firmalarda tek düzen hesap planının vaz ettiği uygulamalara dönük çabayı sarf edecek emek ve enerjiyi bulup, bu emek ve enerji üzerinden ücretlendirip işi yapmaya çalışmamız lazım.500 tl lik işi 500 liraya yapmamız lazım. 10 tane 250 tl lik işin olsun. 2.500 tl olsun kim bakacak bankaya, kasaya, çeke dönemi bitmiştir. Bir dönemin gerçeği olabilir. Kim bakacak niyeydi, bunun firesi var osu var busu var. Bir tam inceleme çok ciddi bir süreçti.100 defterde %3.5 ortalama. Ama şimdi usül incelemeleri hem kolay bir inceleme, hatta  arkadaşlar son taslakla beraber taşerona da sevk ediliyor. Yazılım firmalarına veriliyor , yani siz excele veriyi vereceksiniz  xyz yazılım anonim şirketi o excelden  süzmelerini yapacak, süzdüğü verileri müfettişe teslim edecek, cezaları sen yazarsın tespitleri ben yaparım diyecek.

Yani böyle bir taşeronlaştırma sürecide var dikkatinizi çekti mi bilmiyorum. Şimdi bu ne demek bilanço, bütün defterler her an denetlenebilir çok kolayca bir yazıyla istenir,bir yazıyla excele verilir, iş süzülür, süzdüğü yerlere bakın arkadaşlar belki de pek çoğumuz bir şekilde dediğim gibi piyasanın koşulları ile ihmal ediyoruz. Benim meslektaşım ihmal etmiyor. Bana bunu kimse  kabul ettiremez, kira bankadan yatmamış, 8.000 tl bankadan geçmemiş, cari hesap şöyle olmamış yıl sonunda envanter çalışmasında diyorsun ki; 50.000 tl borcun gözüküyor Ahmet’e ne yaptın ? ben onu ödedim diyor, nereden? Kasadan ödedin 1.500 tl cezası filtreye takıldın.

Özellikle 2016 sa sevgili meslektaşlarım çıkan son tebliğde 8.000 tl sınırını 7.000 tl ye inmesi, bu işin içine şirketlerde ortakların katılmasınıunutmayın, ihmal etmeyin. 31.12.2015 tarihi itibariyle yargı kararlarına güvenerek ortaklar arası hareket de itirazımız olabiliyor 8.000 tl sınırına ama 2016 da bu da doğrumudur, değimlidir tartışabiliriz. Mahkemelik olur ama onun zemini değil durum bu.

2.cari hesap olarak düşünün artık tek fatura değil 3 ay 4 ay fatura kesilmiş 200+2000+2000+2000 toplam 8.000 tl olmuş siz bu 8.000 tl yi 4 ay sonra nakden tahsil ettiniz, faturalar 2.000 tl dediniz, nakden yazdınız yok. Yazamazsınız diyor teftişte . Sözleşme bazında yaklaşım diğer bir husus son tebliğde.7.000 tl yi aşan  herhangi bir alım satım sözleşmesi yaptınız. 7.000 tl yi geçiyor, bunu mutlaka bankadan tevsik edeceksiniz. Kendi ücretlerimiz KDV dahil, asgari ücret tarifesinde aylık asgari ücretimiz, KDV dahil yıllık 7.000 tl yi geçiyorsa bunu bankadan tahsil edeceğiz. Bu da bize düşen payı, ya da doktora, avukata, mimara düşen payı. Karşımızda böyle bir durum var, yani sürekli değişiyormuş gibi olmakla aslında değişmeyen sadece tehlikenin netleştiği bir durum var.

Hepimiz 2016 da en az bu hususlara dikkat ederek bilanço usulü defter kaydına yöneleceğiz. 102 olmayan, çeki senedi olmayan, var olup ta olmayan gerçek kişi bilanço bile olsa hepimiz için sorun olacak. Bu cezaların bir kısmını sorumluluktan şundan bundan ödememiş olabilirsiniz, yada ödetilmeyebilir. Ama şunu bilin ki müşterinizle ilişkileriniz karışacak, kim yaptı, kim etti, kim ödeyecek bir şekilde çözdünüz hadi ödemediniz ama o müşteri ile iş yapmak zorlaşacak.

Bütün bunları göze alalım. Maliye Bakanlığından son olarak şu bir saatlik görüşmenin içindeki bir cümle aklımda kalan, bu gelir vergisi, vergi usul kanunu çalışmalarından sonra Ba-Bs formları, işletme defterine kadar gelecek. KDV iadelerini sonuçlandırmada tek argüman olarak Ba-Bs kullanılıyor.

Sürelerini uzatmayı önerdik, cezaları düşürmeyi önerdik. Maliye Bakanı temsen şunu söyledi. KDV ile Muhtasar ı sonra gönderin, düzeltmeyle gönderin, ama Ba-Bs leri vaktinde gelecek. Bu noktada devletin Ba-Bs ye bakışı böyle ve bu nedenle de özellikle KDV iadelerini elektronik ortamda yaptıkları için en temel materyalleri sayıyorlar, işletme defterlerini de kapsama almak için çalışıyorlar.

İyi tamam da Başkan biz bu işten ne kazanacağız? bu da bizim için en büyük sorun. Gönen de yapılan  oda meclisinde de gündeme gelmişti. Öyle ya da böyle fazlasını, eksiğini tartışacağım konuları burada paylaşmak istiyorum. Bilgi halinde paylaşıyorum.

Biliyorsunuz elektronik birlik sözleşmesinde asgari ücret tarifesinin belirlenmesine ilişkin seçenekler var. Çoklu kdv ler,şube, işçi sayısı, Ba-Bs kriteri bunlardan biri.Meslek mensubumuz Ba-Bs yi kapatıyor %4 fazla çıkmasın diye. Sözleşme yapıyor Ba-Bs seçeneğini işaretlemiyor, çoklu KDV yi işaretlemiyor, sigortalı çalışana bir yazıyor.

Arkadaşlar bir silkiniş içine girmemiz lazım. Bu yazıyı okuyan meslektaşlarımız, burada okuduklarını mutlaka paylaşsın meslektaşlarımızla, 2016 yı kendiniz için bir milad sayın. Büronuza oturduğunuz da bilanço usulü muhasebeye daha farklı bakmaya çalışın, buna göre kendinizi yönlendirin. Bugün söylüyoruz duyduğumuzu paylaşıyoruz, yarın sabah gerçeğiniz olacak dönüşü yok.

E-birliği de bir kere daha anımsatmak istiyorum. Arkadaşlar e-birlikteki elektronik sözleşme girişlerimizi yıllık olarak yapmaya ve bu anlamda da damga vergisini hesaplamaya devam etmemiz gerekiyor. Şu ertelenmiş tek tebliğ taslağı bugün yarın iki değişiklikle beraber bizim için geldiğinde Maliye Bakanlığı da yıllık olması koşulunu önererek geliyor. Tebliğle elektronik sözleşmelerimizi yapacağız, biz şöyle öneriyoruz. Bizimki öneridir, Bu zaman dilimini istediğiniz gibi kullanabilirsiniz 28 şubata kadar, 31 ocak tarihi itibari ile sözleşmeleri yapmış  sayalım elden damga vergisi yatıran tek tek yatıranlar 15 gün içinde yani 15 şubata kadar yatırabilir.Kendine mükellefiyet tesis ettirmiş meslek mensuplarımız 23 şubata kadar damga vergisi beyannamesini verir, bu işi  tamamlar. 31 ocak bu anlamda iyi gibi ama bir şeyi atlamayın ilk beyanname verdiğiniz tarihten itibaren bir mükellef için 23-24 şubat olsun, genel beyanlarda kdv, muhtasar gibi, ondan önce bu mutlaka imzalanmalı, yoksa yetkisiz beyanname göndermiş olursunuz.

2.cisi 23-24 şubattan önce özel beyan dönemine tabi, özel beyanname gönderdiğiniz mükellef varsa onda 23-24 şubat değil, ilk beyannamesini gönderdiğiniz tarihi gözetin.

3.cüsü burada bağlı durum neden önemli, bu yıl alt yapı çalışmaları, tek tebliğin çıkmaması,1 haziranda seçim , kasımda yenilenme, kadroların oluşmaması istem dışı bir altı aylık uzama olunca, bizim yaptığımız sözleşmelerle GİB in  aracılık sözleşmeleri eşleştirilmesi uzadı. 2017 kaldı. Ertelenmedi, kalkmadı uzadı. 2017 Ocağında büronuzda yaptığınız elektronik sözleşme aynı zamanda aracılık sorumluluk sözleşmemiz olacak. Maliye de yapılmış ve o şifre ile beyanname göndermeye devam edeceksiniz.

Kendimizi bütün bu gerçeklere göre yapılandıralım. Bunların yaratacağı bireysel negatif sonuçlar olduğunu düşünebiliriz. Ancak toplam faydadan hepimizin daha çok faydalanacağımıza emin olun. Bilanço usulü muhasebede ki baskı ,bu öngörülere uymadan bilanço usulü muhasebe yapılan işlerin mecburen alana çıkması ,dağılması  gereğini doğuracaktır.

Arkadaşlar, kendimizi dövdürerek ıslah olmayalım, biz kendimiz halledelim bu işi, birileri bize sopa göstererek ıslah etmesin. Biz kendimiz yapalım, ben yapabileceğimize inanıyorum. Bu meslek örgütünün ve bu mesleğin değerli mensuplarının hem kendi çıkarlarını hem de arkadaşlarının çıkarlarını sonuna kadar koruyabileceğine bütün varlığımla inanıyorum ve bu anlamda da her şeye layık olduğumuzu düşünüyorum.

Sevgilerimle.

 


Tarih: 05 Şubat 2016
(1113 okunma)




BAŞKANDAN
Ertuğ ASLAN Hakkında
MAYIS 2019
NİSAN 2019
MART 2019
ŞUBAT 2019
OCAK 2019
ARALIK 2018
KASIM 2018
EKİM 2018
EYLÜL 2018
TEMMUZ 2018
HAZİRAN 2018
NİSAN 2018
MART 2018
ŞUBAT 2018
OCAK 2018
ARALIK 2017
KASIM 2017
EKİM 2017
EYLÜL 2017
AĞUSTOS 2017
TEMMUZ 2017
HAZİRAN 2017
MAYIS 2017
NİSAN 2017
MART 2017
ŞUBAT 2017
OCAK 2017
ARALIK 2016
KASIM 2016
EKİM 2016
EYLÜL 2016
AĞUSTOS 2016
HAZİRAN 2016
MAYIS 2016
NİSAN 2016
MART 2016
ŞUBAT 2016
OCAK 2016